Greaseman nu op tournee door Nederland: 17 nov Dordrecht, 22 november Toneelschuur (met inleiding Alex van Stipriaan), 23 t/m 25 november Amsterdam Theater Bellevue (met diners en elke avond een andere spreker)

Zeeuwse Nachten 2

Zeeuwse Nachten 2 (2007)

2007

Dan liever de lucht in!!!

Stond in Zeeuws Nachten I de twijfelende held Hans Brinker centraal, in Zeeuwse Nachten II is het de beurt aan de daadkracht van onze zeeheld Jan van Speijk. En zoals bekend is van Speijk bereid om ver te gaan, extreem ver zelfs.

Op de afdeling Hollandse Helden kijkt van Speijk nagelbijtend vanuit de hemel toe hoe zijn trots en zijn Hollandse glorie ten ondergaan aan politiek geneuzel en extreem religieuze dictaten. Genoeg van die achterkamerpolitiek, dat eeuwig gemarchandeer!

Als koningin Amalia door de bloeiende Nederlandse koopmansgeest gedwongen wordt het land op te heffen, daalt van Speijk woedend uit de hemel af om de Nederlandse leeuw opnieuw tanden te geven.

Nederland in handen van smoelen uit den vreemde ?! Dat nooit! Dan liever de lucht in!

Zie onze zeeheld koerszetten om zijn land te verdedigen. In een grootse tocht over de Schelde zal hij laten zien dat zijn (bijna vergeten) heldendaad uit 1830 de oude VOC-mentaliteit, de glorie van het rood wit ende blauw, terug kan brengen in de Nederlandse harten! Maar tijden veranderen. De gezonde Hollandse jongens van Bontekoe komen tegenwoordig uit Marokko.

Hij raakt van koers en verdwaalt in de “grote, onvermijdelijke mistbank”. Hij loopt vast, muurvast, op een zandbank. Niets is meer wat het lijkt. Zeker als de dichtstbijzijnde telefooncel in Tora Bora blijkt te staan: de plaats waar de wereld in brand staat, de moeder aller zandbanken. Daadkracht geplaagd door het leven, onverwachte gebeurtenissen, liefde, inzichten en nota bene die verdomde commercie. Hoe hoog is de prijs die van Speijk bereid is te betalen? En wat kost dat?
De nieuwe muziektheaterproductie van het Volksoperahuis. Met strijdliederen, hartverwarmend en op het randje. Een stuk over Nederland nu. Zing mee met het verdriet van Nederland!

Van Speijk: Die verrekijker is kapot. Het is een groot, wit, waterig oog dat mij terug staart.

Ketelbinkie: Dat is mist kaptein.

Van Speijk: Hou mijn hand vast Ketelbinkie. Ik zal je leiden.  ……je hebt zachte handen, Ketelbinkie.

 

Tekst, spel, zang: Rogier Schippers

Eindregie, spel, zang: Kees Scholten

Muziek, accordeon, zang: Jef Hofmeister

Spel, percussie, zang: Dennis Stroucken

Klarinet en saxofoons: Eefje Benning

Zeeuwse Nachten 2 in de pers:

De Leeuwarder Courant

“Een dwaze les over de Nederlandse identiteit”, "Nederland is een belwinkel in de achterbuurt van de global village. Dit land is een verkrachting op straat waarnaar iedereen staat te kijken. Nee, Nederland komt er niet al te best van af in het tweede deel van de trilogie ‘Zeeuwse Nachten” van het Volksoperahuis."

De Volkskrant

“Dwaze tocht in Zeeuwse Nachten prettig historisch onverantwoord”, “Ontluisterend harde teksten worden rondgestrooid als explosieve splinterbommetjes (‘Ik knijp ze allemaal de keel dicht; da’s mijn opvatting over meer blauw op straat’). De logica is ver te zoeken en de dwaze tocht is historisch onverantwoord. Maar de vrolijke levensliederen van Jef Hofmeister, Dennis Stroucken en Eefje Benning houden alle commentaar binnenboord. Gekapseisd wordt er wel: niet door het schip, door Nederland.”

NRC-Handelsblad

“Een lief Zeeuws meisje”, “Zeeuwse Nachten is een politiek geengageerde trilogie van het Volksoperahuis waarin de groep legendarische Nederlandse helden middenin het hedendaagse, op drift geraakte Nederland dropt. Rogier Schippers steelt zelf wederom de show, in zijn dubbelrol van Zeeuws meisje/Ketelbinkie en koningin Amalia. Doordat hij zijn grove gezicht een lieve zachte glans kan geven, valt helemaal niet op dat zijn bootwerkerspostuur zich slecht leent voor vrouwenrollen.”

Trouw

“Kietelboenkie in de multiculturele samenleving”, “In die mengeling van grappen en een ernstige toon van onbehagen manifesteert de groep zich pregnant als generatiegenoten van de vermoorde cineast (Van Gogh). “Ik heb een droom!” roept de zeeheld (Van Speijk) als een Martin Luther King. Maar de droom vervliegt in de mist die het stuurloze schip van staat omgeeft. Dit allemaal met pakkende muziek en mallotige leuke acts”.

Provinciale Zeeuwse Courant

“Zeeuwse Nachten schrijnt hilarisch”, “Ondanks de loodzware thematiek – Glen Mills-jongeren, ontvoeringen, Theo van Gogh,Afghanistan: het komt allemaal aan de orde – is het opnieuw een even poetische als hilarische voorstelling geworden, met gebruik van minimale middelen.”

Parool

“Van Speijk held in vrolijke show”, “Tijdens zijn zoektocht wordt Van Speijk terzijde gestaan door een als Ketelbinkie verkleed Zeeuws Meisje, blijkt zijn bemanning te bestaan uit Marokkanen met een taakstraf en verwordt zijn heldendaad tot een gesponsorde mediashow, verpakt in aanstekelijke liedjes. De verwijzingen naar Van Gogh, Fortuyn en Balkenende zijn vaak zeer gevat en de intieme sfeer maakt dit tot een sympathieke voorstelling.”

TheaterCentraal.nl

“Een avondje hard lachen om onze eigen teloorgang”, “Van Speijk blies zichzelf in 1831 op om uit de handen van een woedende menigte Belgen te blijven. Zulke mannen hebben we nodig, lijkt het devies. Mannen die graag de lucht in gaan voor Volk en Vaderland! Of toch niet? Want zijn het niet juist ook deze mannen die er voor zorgen dat ons land er nu zo beroerd voor staat en dat niemand elkaar nog vertrouwt? Het Volksoperahuis speelt voortdurend met dergelijke tegenstrijdigheden. Door antieke helden te transporteren naar de moderne tijd ontstaan erg grappige, vervreemdende situaties die gelukkig nergens afzakken naar het niveau van de gemiddelde Oudejaarsconference. En ook weet het gezelschap zich te hoeden voor een andere valkuil: deel 2 is minstens zo en zelfs leuker en evenwichtiger dan het eerste deel.”

De Alphenaar

“Zeeuwse Nachten dwingt tot nadenken”, “Het knappe van het Volksoperahuis is dat de ‘zware’ voorstelling, net als deel 1, met scherpe, vertederende en verassende humor wordt verlicht, mede doordat de rollen zeer zorgvuldig zijn verdeeld.” “Het is geen makkelijke voorstelling en er ligt een ongekende kennis van de Nederlandse geschiedenis in verborgen. Maar het publiek heeft die kennis niet nodig om te genieten.”