Educatieproject bij Hete Peper

In het jaar waarin Indonesië 70 jaar onafhankelijk was, speelde Het Volksoperahuis Hete Peper: een muziektheatervoorstelling over de koloniale verbinding tussen Indonesië en Nederland, gespeeld door Nederlandse én Indonesische spelers. Gekoppeld aan deze bijzondere voorstelling boden wij een inhoudelijke en praktische workshop aan. Op toegankelijke wijze bood Hete Peper zo een vakoverstijgend verhaal over de maatschappij, geschiedenis en kunst.

Workshop

In de workshop nam Het Volksoperahuis de leerlingen door middel van een live Wajang spel mee de geschiedenis in. Met het verhaal van Poncke Princen als uitgangspunt kregen de leerlingen een beeld van de historische verbinding tussen Indonesië en Nederland. Elementen als de kolonisatie, bezetting van Japan en de Bersiap periode werden benoemd. Vervolgens gingen de leerlingen met elkaar in gesprek over de dilemma’s van Poncke Princen. Ten slotte verplaatsten we de focus naar Wajang als kunstvorm. De leerlingen werden uitgedaagd om in kleinere groepen een eigen schaduwspel te maken op basis van een tekst uit de voorstelling, met het door ons meegenomen materiaal. Aan het einde van de workshop kropen ze in de rol van de poppenspeler en presenteerden ze achter een echt Wajang scherm de verhalen aan elkaar op theatrale wijze.

Deze workshop is ontwikkeld en werd gegeven door Rop Severien en Linda Bosch. Rop Severien is dalang (wayang speler) in Hete Peper, indo, professioneel poppenspeler/acteur sinds 1985 en speelde o.a. bij Dogtroep, Huis a/d Amstel, de Lunatics, Sonnevanck en theater Terra. Hij gaf aldaar eveneens educatieworkshops op basis-en middelbare scholen. Linda Bosch is afgestudeerd theaterdocent van de AHK.

Een docent van het Adelbert College uit Leiden over de workshop Hete Peper:
“De leerlingen waren erg enthousiast over de workshop en de voorstelling. Dat was al te merken aan de goede sfeer tijdens de workshop. Je kon een speld horen vallen toen de originele Wajang poppen te voorschijn kwamen, zo’n indruk maakte het. Er werd plezier gemaakt tijdens het maken van het eigen schaduwspel en met grote inzet gepresenteerd. De mogelijkheid om hun eigen stuk dan ook nog te begeleiden met gamelan, dat was te gek.”

Een docent uit Almere over de workshop bij Hete Peper:
“Wat een mooie voorstelling. Erg leuk om te zien dat de leerlingen zo aandachtig hebben zitten kijken. Het verhaal was aangrijpend, ze raakten er niet over uitgepraat. Na de voorstelling liepen bijna alle leerlingen het toneel op om selfies te maken met de pop en de spelers en namen ze gelijk een kijkje achter de schermen. Dat ze deze vrijheid voelden, is mooi om te zien.”